دانشگاه های مورد تایید ترکیه
دانشگاه های مورد تایید ترکیه

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و بهداشت

ترکیه یکی از کشورهای همسایه ایران است و اگر شما جزو افرادی هستید که قصد دارند در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنند باید به این نکته توجه کنید که این دانشگاهها میبایست مورد تایید باشند چراکه پس از بازگشت به ایران تنها دانشگاه های مورد تایید در ترکیه برای ادامه تحصیل و یا اخذ مدرک معادل هستند که در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم قرار داشته باشند. در غیر اینصورت اگر بخواهید در ایران مشغول به کار شوید ویا ادامه تحصیل دهید، این مدرک هیچ ارزش و اعتباری نخواهد داشت. بنابراین بهتر است قبل از هرکاری لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه را تهیه کنید تا بتوانید تصمیم بهتر و باآگاهی کامل برای مهاجرت را اخذ کنید


این دانشگاه ها اغلب از برترین دانشگاه های ترکیه به شمار می آیند و به همین دلیل در لیست دانشگاه های مورد تایید وارد شده اند و دانشجویان ایرانی میتوانند در یک محیط باکیفیت بالای آموزشی مشغول به تحصیل شوند.

تحصیل در ترکیه باتوجه به سرمایه گذاری های عظیمی که در این بخش شده است، مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار گرفته است و سالانه هزاران دانشجو از نقاط مختلف جهان به ترکیه رفته و مشغول تحصیل در این کشور می شوند. در این مطلب قصد داریم تا با دانشگاه های مورد تایید ترکیه آشنا شویم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

فهرست دانشگاه های مورد تایید در ترکیه

وزارت علوم ایران دانشگاه های ترکیه را از نظر کیفی و سطح آموزشی به سه دسته: ممتاز، خوب و متوسط تقسیم بندی کرده است که در این مقاله قصد داریم بروزترین جدول دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران را جهت آگاهی شما متقاضیان گرامی به اشتراک گذاریم.

مهاجرت کانادا و اروپا
مهاجرت کانادا و اروپا

گروه الف (ممتاز)

Bilkent Univeristy / Bilkent Universitesi

Bogazici University / Boghazici Universitesi

Hacettepe University / Hacettepe Universitesi

Koc University / Koc Universitesi

Middle East Technical University

گروه ب (خوب)

Ankara University / Ankara Universitesi

Cankaya University

Cukurova University

Dokuz Eylul University

Ege University / Ege Universitesi

Erciyes University / Erciyes Universitesi

Gazi University / Gazi Universitesi

Istanbul Technical University / Istanbul Teknik Universitesi

Istanbul University / Istanbul Universitesi

Karabuk University

Marmara University / Marmara Universitesi

Yeldiz Technical University / Yeldiz Teknik Universitesi

گروه ج (متوسط)

Akdeniz University

Anadolu University

Atilim University

Bahcesehir University

Eskisehir Osmangazi University

Istanbul Aydin University

Istanbul Bilgi University

Istanbul Gelisim University

Izmir Institute of Technology

Izmir University of Economics

Kadir Has University

Kocaeli University

KTO Karatay University

Ondokus Mayis University

Ozyegin University

Recep Tayyip Erdogan Universitasi

Sakarya University

Selcuk University / Selcuk Universitasi

Uludag University / Uludag Universirasi

University of Gaziantep / Gaziantep Universitasi

Yeditepe University

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

Acibadem University

Ataturk University

Ankara University

Bahcesehir University

Baskent University

Dokuz Eylul University

Ege University

Gazi University

Hacettepe University

Istanbul University

Izmir Katip Celebi Un

Koc University

Marmara University

Ondokuz Mayis Universitasi

Yeditepe University

برترین دانشگاه های ترکیه


دانشگاه های بیلکنت، بغازیچی، حاجت تپه، کوچ، فنی خاورمیانه و سایانجی همواره از برترین دانشگاه های ترکیه به شمار میروند که از نظر کیفی و سطح آموزشی جز 10 دانشگاه برتر ترکیه هستند. در ادامه این مقاله به طور مفصل به بررسی این دانشگاه ها میپردازیم.

مهاجرت کانادا و اروپا
مهاجرت کانادا و اروپا

دانشگاه بیلکنت


یکی از دانشگاه های شهر آنکارا که در سال 1984 تاسیس شده است. بیلکنت اولین دانشگاه خصوصی کشور ترکیه است که با هدف ارتقا سطح آموزش عالی ترکیه راه اندازی شده است. این دانشگاه جزو دانشگاه های مورد تایید در ترکیه بوده که از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز جزو دانشگاه های شناخته شده محسوب می شود. بسیاری از محققان و پژوهشگران سرشناس در ترکیه از اساتید این دانشگاه هستند که به همین سبب بسیاری از متقاضیان خارجی، دانشگاه بیلکنت را برای ادامه تحصیل انتخاب میکنند.

دانشگاه بیلکنت از نظر امکانات آموزشی درسطح عالی قرار دارد و دانشجویان بین المللی هیچگونه کمبودی از نظر امکانات آموزشی نخواهند داشت. این دانشگاه 29 رشته کارشناسی و بیش از 50 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دارد. جالب است بدانید که این دانشگاه خصوصی بیش از 13000 هزار دانشجو دارد و سالانه بورسیه های متعدد و متنوعی را به دانشجویان بین المللی پیشنهاد میدهد. برای اخذ پذیرش از بیلکنت میبایست در آزمون اس ای تی شرکت کنید و درصورتی که بتوانید در رقابت با دیگر دانشجویان ، نمره قابل قبولی را کسب کنید شما یکی از دانشجویان بیلکنت در ترم پیش رو خواهید بود.

بیلکنت همواره از برترین دانشگاه های ترکیه بوده به صورتی که در سال 2017 توانسته است عنوان برترین دانشگاه ترکیه را کسب کندکه افتخار بزرگی محسوب میشود. شهریه این دانشگاه چیزی در حدود 14000 دلار است که البته با دریافت بورسیه های گوناگون این شهریه به مقدار چشمگیری کاهش خواهد یافت.

دانشگاه بغازیچی


بغازیچی یکی دیگر از برترین دانشگاه های ترکیه است که مورد تایید وزارت علوم در ایران نیز قرار دارد. بغازیچی ابتدا در سال 1863 شکل گرفت و در ابتدا کالجی کوچک بود. این مرکز اولین کالج آمریکایی بود که در خارج از این کشور تاسیس میشد که در زمان خود منحصر به فرد بوده است اما بغازیچی در سال 1970 رسما دانشگاه دولتی شد و برای ورود دانشجویان جدیدالورود به این دانشگاه از آنها آزمون ورودی گرفته میشد و سختی این آزمون باعث شده بود که بسیاری از دانشجویان ترک و بین المللی نتوانند به این دانشگاه وارد شوند. دانشگاه دولتی بغازیچی کمتر رشته های مهندسی دارد و اغلب رشته های علوم پایه و هنرهای زیبا برای دانشجویان ارائه میشود.

بغازیچی از سطح جهاین نیز جایگاه مطلوبی دارد به صورتی که درسال 2020 درمیان 800 دانشگاه برتر جهان جای گرفت که از این نظر در ترکیه کم رقیب است همچنین موسسه کیو اس این دانشگاه جزو 700 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. یکی از مزیت های اصلی بغازیچی ، اصالت آن است که آمریکایی است و به همین دلیل سالانه تعدادی از دانشجویان برتر در بغازیچی امکان تبادل با دانشجویان کشورهای دیگر را خواهند داشت.

نحوه پذیرش در بغازیچی نیز همانند دیگر دانشگاه های انگلیسی زبان از طریق آزمون آنلاین اس ای تی خواهد بود و اگر در این آزمون نتیجه مطلوبی کسب کنید، شما یکی از دانشجویان ترم پیش رو در این دانشگاه خواهید بود. البته برای دانشجویان دوره دکتری آزمون جی آر ای نیز لازم است که تمام این مدارک دال بر کیفیت بالای آموزشی در این دانشگاه دارد.

دانشگاه حاجت تپه


یکی دیگر از برترین دانشگاه های شهر آنکارا ترکیه، دانشگاه حاجت تپه است. حاجت تپه که یکی از دانشگاه های مورد تایید در ترکیه است در سال 1967 در ترکیه آغاز به کار کرد. محبوبیت حاجت تپه به دلیل پژوهش های جهانی و همچنین اساتید بنام این دانشگاه است و همچنین تنوع رشته های تحصیلی یکی دیگر از دلایل انتخاب انتخاب این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی است. رشته های تحصیلی در دانشگاه حاجت تپه به دو زبان انگلیسی و ترکی آموزش داده می شود بنابراین اگر شما به یکی از این دو زبان تسلط دارید، حاجت تپه دانشگاه مناسبی برای شروع تحصیلی شما خواهد بود.

این دانشگاه گسترده بوده و دارای چندین مرکز متنوع علمی، تحقیقاتی، پردیس دانشگاهی و یک مدرسه هنری می باشد. رشته های گروه پزشکی که شامل: داندانپزشکی، پزشکی و داروسازی بوده از رشته های اصلی در دانشگاه حاجت تپه ترکیه بشمار میرود اما در کنار رشته های پزشکی، پیش از 150 رشته کارشناسی و 170 رشته برای دوره کارشناسی ارشد و دکترا برای 50 هزار دانشجوی این دانشگاه بین المللی وجود دارد.

پذیرش تحصیلی کانادا
پذیرش تحصیلی کانادا

دانشگاه کوچ


دانشگاه کوچ ترکیه یکی دیگر از دانشگاه های مورد تایید در ترکیه بوده که در سال 1993 تاسیس شده است. شهرت این دانشگاه به دلیل رتبه های بین المللی این دانشگاه در جایگاه های بین المللی بوده که خود نشانگر کیفیت بالای آموزشی دانشگاه کوچ را دارد. طبق رنکینگ کیو اس که در سال 2020 انجام شده است، دانشگاه کوچ در جایگاه 451 بین المللی و رتبه اول در کشور ترکیه قرار گرفته است.

برای ورود به دانشگاه کوچ ترکیه، دانشجویان میبایست در آزمون اس ای تی شرکت کرده و پس از اخذ نمره مناسب در این آزمون میتوانند یکی از دانشجویان این دانشگاه برای ترم آتی باشند. در این مرکز آموزشی رشته های پزشکی نیز ارائه میشود که برای ورود به این رشته های میبایست درکنار شرکت در آزمون اس ای تی، معدل دیپلم یا پیش دانشگاهی بالای 18 داشته باشید

دانشگاه فنی خاورمیانه


دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه جزو پنج دانشگاه برتر در کشور ترکیه بوده و یکی دیگر از دانشگاه های مورد تایید در کشور ترکیه میباشد که دانشجویان بین المللی بسیاری سالانه برای تحصیل در این دانشگاه به ترکیه مهاجرت میکنند. برای ورود به دانشگاه فنی خاورمیانه از دانشجویان آزمون ورودی گرفته میشود و کسانی که موفق شوند میتوانند با اخذ پذیرش از این دانشگاه، شانس تحصیل در این دانشگاه را پیدا کنند. این مرکز آموزشی ابتدا کار خود را به عنوان مدرسه هنر و معماری شروع کرد اما در طی بیش از 60 سال تبدیل به یکی از برترین دانشگاه های ترکیه شد.

برای اخذ پذیرش از این دانشگاه لازم است که مدرک زبان معتبر ترکی و یا انگلیسی داشته باشید. آزمون ورودی این دانشگته همانند دیگر دانشگاه های ترکیه، آزمون اس ای تی بوده البته دانشجویانی که قصد دارند در رشته های فنی مشغول به تحصیل شوند میبایست در آزمون جی آر ای نیز شرکت کنند و نمره این آزمون نیز یکی از بخش های پذیرش تحصیلی آنها خواهد بود.از برترین رشته های این دانشگاه میتوان به معماری، مهندسی کامپیوتر، عمران، برق و دیگر رشته های مهندسی اشاره کرد.

دانشگاه سابانجی


سابانجی یکی دیگر از دانشگاه های مورد تایید در ترکیه بوده که به دلیل بورسیه های متنوعی که به دانشجویان پیشنهاد میدهد، بنام است. هزینه تحصیل در دانشگاه سابانجی ترکیه بسیار مقرون به صرفه است و در مقایسه با دیگر دانشگاه های برتر ترکیه، شهریه نازلتری دارد که برای تمامی رشته های چیزی در حدود 70000 لیر است.

برای اخذ پذیرش در دانشگاه سابانجی لازم است در آزمون اس ای تی شرکت کنید و داوطلبانی که بتوانند نمره ای در حدود 1400 اخذ کنند، میتوانند ترم جدید را در سابانجی به عنوان دانشجوی بین المللی حضور داشته باشند. براساس آخرین رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان درسال 2020، سابانجی در جمع 500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://tehcambridge.ir/?p=3971